fbpx
28 november 2019

Oogyoga deel 2

Wij merken dat door het regelmatig doen van de oog-yoga oefeningen uit de vorige blog het ver kijken echt verbetert. Ogen kunnen door de oefeningen beter ontspannen en het kijken voelt rustiger aan. Door de vorige blog zijn we ons nog iets meer gaan verdiepen in het doen van oefeningen in het leren ontspannen van je ogen.

Computer

Velen van ons brengen de nodige uren per dag achter de computer door. Onze toch al niet meer ver geprogrammeerde blik wordt hierdoor alleen maar korter. Hieronder staan wat aanvullende ontspanningsoefeningen die je kunt proberen, zodat ook jij je ogen beter kunt leren ontspannen.

 Vierrichtingensoefening                   

Ga zo ontspannen mogelijk zitten en houd je hoofd recht. Kijk met beide ogen 2 a 3 seconden zonder je hoofd te bewegen, naar boven, naar rechts, naar onder en naar links. Probeer naar alle kanten toe zo ver als mogelijk weg te kijken.

 Vlinderoefening

Kijk recht naar voren en ontspan al je gezichtspieren. Als dit niet goed lukt kun je proberen om eerst al je spieren aan te trekken, bijvoorbeeld door te grijnzen, daarna laat je je mondhoeken “vallen” , door het vaak te oefenen gaat dit steeds makkelijker.
Sluit dan, terwijl u alle gezichtspieren blijft ontspannen 20 keer heel licht je ogen, zoals de vleugels van een vlinder.

Zonnestralen

Ga lekker in de zon zitten, bij voorkeur aan het begin of het einde van de dag en sluit je ogen en ontspan.
Zonlicht prikkelt de zenuwen van het netvlies en daardoor neemt de bloedsomloop toe. Het zonlicht stuurt via je ogen de stofwisseling en je hormoonhuishouding aan.

Succes met deze nieuwe oefeningen, wij gaan ervoor. Jij ook?