14 november 2019

Oogyoga

Oogyoga komt uit de Ayurveda, dit is een 3000 jaar oude Hindoeïstische gezondheidsleer uit Indië die de mens verbonden ziet met de natuur. Deze leer gaat ervan uit dat ziekte het resultaat is van onevenwicht en dat het kan worden opgelost door het herstellen van de energiebalans.

Oogyoga gaat er net als andere yoga vormen van uit dat je door ontspanning en de juiste spierspanning stress verminderd en daardoor rustiger gaat kijken.

In ons drukke leven waarin we regelmatig op onze mobiel kijken, achter een computer zitten en TV kijken is het natuurlijk helemaal niet gek dat ook onze ogen stress en vermoeidheid ervaren.

Waarom oogyoga

Als we achter de computer zitten knipperen we slecht om de 6 seconden met onze ogen, dat is veel te weinig. Hierdoor kunnen de ogen uitdrogen en de spieren verslappen. Doordat er in onze directe omgeving altijd obstakels staan, kijken we ook niet meer zo vaak echt ver. Ook dit is minder goed voor onze oogspieren.

Door het beoefenen van oogyoga worden je oogspieren weer meer elastisch en leren je ogen weer meer kijken op afstand.

Voor en nadelen van oogyoga

Door het doen van de oefeningen verbeter je de conditie van je ogen en leer je de ogen weer te ontspannen. De oefeningen zijn makkelijk te doen en kosten je slechts 15 minuten tijd op een dag. Je kan ze zelfstandig uitvoeren, zelf achter je bureau of tijdens het eten koken. Oogyoga helpt je niet van aangeboren oogaandoeningen of oogziekte af en niet iedereen is er even enthousiast over.

Oogyoga oefeningen

  • Verwarm eerst je handen door ze tegen elkaar te wrijven. Bedek daarna met de handpalmen je ogen zonder dat de handen de ogen aanraken. Het is donker en je ziet niets, maar dat is goed omdat je zo je ogen ontspant en de oogirritatie en droge ogen verminderen. Hierbij mag je je ook volledig laten gaan; geeuwen is bijgevolg goed.
  • Hierbij dien je je hand zo’n tien centimeter van je gezicht te houden en er naar te kijken. Vervolgens kijk je naar iets anders op één meter afstand. Kijk daarna naar een voorwerp aan de horizon, iets dat verder weg is. Herhaal dit vijf keer.
  • De zes oogspieren elastisch houden is één van de doelen van oogyoga. Dit bereik je door bijvoorbeeld ongeforceerd een vraagteken te vormen met je ogen. Ook andere horizontale en verticale oefeningen zijn nuttig.

Verder is het goed om regelmatig even naar buiten te kijken en bewuster wat vaker te knipperen als je achter je scherm zit.

Veel oogyoga plezier.