fbpx
6 mei 2021

Thuiswerken? Pas goed op je ogen

Door de maatregelen omtrent COVID-19 werken we met zijn allen veel thuis. Daardoor is het gebruik van beeldschermen toegenomen. We Zoomen, beeldbellen en vergaderen in Teams er lustig op los. Ook onze kinderen krijgen online les en zitten daardoor meer en langer achter schermen dan gezond is voor de ogen. Het te lang naar beeldschermen kijken kan leiden tot ernstige oogaandoeningen, zoals slechtziendheid of zelfs blindheid.

Kinderen

Zeker voor kinderen is het te lang naar schermen kijken schadelijk, we zien nu al een grote toename van myopie (bijziendheid) bij deze groep. Voor kinderen zou het goed zijn om de 20-20-2 regel te hanteren. 20 minuten achter het scherm, dan 20 seconden in de verte kijken en iedere dag 2 uur naar buiten. Op deze manier help je de ogen van kinderen die nog in ontwikkeling zijn gezond te groeien.

Volwassenen

Bij volwassen kan te lange schermtijd voor vermoeidheid zorgen. Dit komt doordat je als je achter de computer zit minder knippert, je ogen worden dan minder gesmeerd. Daar worden je ogen droog van en dit zorgt weer voor extra vermoeidheid. Het is dus belangrijk dat je tijdens het thuiswerken schermpauzes inlast. Doordat je thuis minder afleiding hebt dan op je werk, ben je geneigd om maar door te gaan. Terwijl je op het werk af en toe even naar de printer loopt of naar de koffiemachine. Dit zorgt er dan toch voor dat je de ogen even anders gebruikt en een andere focus hebt dan de hele tijd geconcentreerd naar één punt dichtbij te kijken.

Oogyoga

In één van mijn eerdere blogs vertel ik over oogyoga. Deze tips kunnen je helpen om de ogen beter te ontspannen. Kijk er eens naar, misschien helpt het!

Auteur Renate Kok