Wist je dat goed eten ook goed is voor je ogen?

Door gezond te eten zorg je goed voor je ogen, maar wat kunnen de gevolgen zijn als je niet goed voor je ogen zorgt?

Voedingsstoffen

De ogen en alles wat daar bij hoort vragen om veel voedingsstoffen. Deze voedingsstoffen zitten niet bij iedereen voldoende in hun huidige eetpatroon en daarnaast haalt het lichaam ook voedingsstoffen uit gezonde cellen weg (onder andere uit de ogen) om geraffineerde granen en suikers alsnog te kunnen verwerken.

Het eten van teveel van deze “verkeerde” producten kan oogziektes als bijziendheid, staar en macula degeneratie doen verergeren.

Vroeger

Toen wij nog leefden als jagers-voedselverzamelaars kwam bijziendheid maar bij een heel laag percentage van de mensen voor.

De University of Colorado heeft 229 stammen onderzocht die nog leven als jagers-voedselverzamelaars en kwam tot de conclusie dat granen en suikers maar zelden voor kwamen in hun dieet. Toen deze stammen wel granen en suikers in hun dieet gingen gebruiken veranderde het percentage bijzienden aanzienlijk.

Oogziekten

Alle koolhydraten zien er voor je darmen hetzelfde uit en worden daarom uiteindelijk omgezet tot bloedsuiker, glucose. Dat geraffineerde koolhydraten schadelijk zijn voor je lichaam en dus ook voor je ogen, dat weten we wel. Maar ook teveel gewone koolhydraten zijn niet goed voor je ogen.

Uit onderzoek is gebleken dat een teveel aan koolhydraten een ongunstige invloed heeft op de twee belangrijkste oogziekten: staar en macula degeneratie.

Welke voeding is goed voor je ogen?

Voeding waar veel lutheine en zeaxthaine in zit is goed. Dat zit vooral in groentes als broccoli, courgette, spinazie, komkommer en peterselie. Ook het eten van eieren is goed voor de ogen, deze bevatten bovenstaande voedingsstoffen. Bij macula degeneratie wordt een dieet van 200 gram verse groente en 2 stuks fruit per dag aanbevolen met 2 keer per week vette vis.

Voldoende vitamine C en Omega 3 helpen je ogen gezond te houden net als het eten van noten en zaden.

 

Goed-voor-je-ogen-thee

Je hoeft gelukkig niet heel ingewikkeld te doen om te zorgen dat je voldoende goede voedingsstoffen binnen krijgt, met gewoon gezond eten kom je al een heel eind. Maar soms wil je je lichaam een extra gezond steuntje in de rug geven. Met een kopje van deze heerlijke thee geef je je lichaam even net een lekkere boost van goede voedingsstoffen. Kleine moeite, groot plezier.

Eet (drink) smakelijk!

Benodigdheden voor 4 personen

  • 500 ml water
  • 2 schijfjes citroen
  • 2 cm gember, in plakjes
  • 2tl gemalen kurkuma (geelwortel)
  • 1 kaneelstokje

Bereidingswijze

  1. Kook het water, en doe alle benodigdheden in een theepot. Laat 5 tot 10 minuten trekken
  2. En schenk uit in 4 mokken boven een zeefje
  3. Zoet eventueel met wat honing, de perfecte opkikker!

Voedingsstoffen

  • Citroen bevat vitamine C
  • Kaneel bevat vitamine C, B1 en selenium
  • Kurkuma bevat vitamine C en magnesium